Naturlig smärtlindring

Värme som smärtlindring

Hösten är för mig en lite tuffare tid. Efter min bilolycka och steloperation för ett par år sedan är jag väldigt känslig för kyla, min kropp tolkar det som smärta. Nervsmärta är bland det svåraste som finns att lindra, då nästan inga mediciner biter på det.

Bland det bästa jag vet i smärtlindringsväg är värme.

Värme är en beprövad lindrare för allt från ledvärk, ryggvärk, mensvärk och även födslosmärtor och eftervärkar.

Värme gör flera positiva saker med oss:

  • Ger omedelbar lindring genom port-teorin*
  • Ökar blodgenomströmningen
  • Ökar syretillförseln
  • Muskler och ligament slappnar av
  • Främjar bortforsling av sura restprodukter
  • Främjar vårt måbra-hormon oxytocin
  • Främjar att det kroppsegna morfinet ”endorfin” kan verka

*  Port teorin. Från smärtande område till hjärnan går två nervbanor, en snabb och en långsam. Smärta föredrar den långsamma, värme går via den snabba och hinner före till hjärnan, får tolkningsföreträde och konkurrerar därför delvis ut smärtan.

Så när du packar BB-väskan, ta gärna med en möjlighet att använda dig av värme.

Jag vill här slå ett extra slag för varmvattenflaskan (grå på bilden ovan).
Elektriska värmekuddar är känsliga för vatten och förbjudet på vissa avdelningar och vetekudden är beroende av att du har en micro (vilket många avdelningar har). Flaskan fyller du enkelt själv med nytt varmt vatten när du vill ha den varmare och den är lätt att göra ren. Värmeflaskan kommer du ha glädje av länge.

  • Mot foglossningssmärta
  • Mot förvärkar
  • Under latensfasen
  • Under födseln mot smärta
  • Värm underlivet för att främja god genomblödning och minska risken för bristningar
  • Mot eftervärkar
  • Ömmande spända bröst, värm försiktigt och massera mjukt från smärtande området mot bröstvårtan för o lätta på trycket
  • Ryggvärk/nackvärk/ledvärk

OBS! Vid Epidural bedövning kan det vara svårt att känna hur varmt något är, risk för brännskador.

 Bonustips. Det är mycket lättare att smyga ner sovande barn i uppvärmda sängar. Värm upp sängen/vagnen med en varmvattenflaska en liten stund innan sovdags.
OBS! Små barn kan inte säga ifrån om det är för varmt, kontrollera noga att det blir lagom varmt för barnet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *