Huskurer

Gravid och illamående

Många gravida plågas den första tiden av illamående.
Det är tidigt i graviditeten, du har inte hunnit berätta för omgivningen, kanske vill du hålla det för sig själv ännu en tid. Glädjen är lika stor som oron ibland, allt är nytt. Livet förväntas rulla på som vanligt samtidigt som illamåendet får golvet att gunga och magen att vända sig ut och in. En del mår klassiskt illa på morgonen, andra ifrågasätter starkt den stämpeln då illamåendet kan komma dygnets alla timmar.

Den vanligaste behandlingen är de receptfria tabletterna Postafen som tas mot åksjuka. Hjälper inte det brukar läkaren skriva ut Lergigan. Bägge tabletterna är väl beprövade av många kvinnor.

För de flesta går illamåendet över runt v.12-13. Mår du mer illa än du själv hanterar eller illamåendet ej går över, tala med din barnmorska.

Några medicinfria tips om vad du själv kan göra.

  1. Ät lite innan du går upp ur sängen. Ha en låda bredvid sängen förberedd och vila 10 min efter frukosten innan du går upp.
  2. Ingefärste.  Gör kamomillte med några tunna skivor färsk ingefära och en stor sked honung. Häll på termos så du kan dricka ditt te innan du går upp på morgonen.
  3. Salt, sött eller surt. Var observant på vad du ätit när du mår mer eller mindre illa. Olika saker triggar och lindrar för olika kvinnor.
  4. Bort med kaffet och starka dofter många får avsmak och tål inte lukten. Se till att undvika det du inte klarar. Kanske din partner får lov att dricka sitt morgonkaffe på verandan eller sitt jobb och ta på sin deo i bilen under en period.
  5. Ha alltid något i handväskan/fickan. Banan, mariekex, mandlar, äpple, godis, chips. Småätande kan lindra.
  6. Fler mellanmål. Är man illamående kan det vara svårt att äta fler stora måltider, ät desto fler mindre.
  7. Ät det du kan och ha inte ångest för det du inte kan. Barnet tar vad det behöver ändå.
  8. Vila! Fysik och psykisk stress ökar illamåendet. Även om graviditet inte är en sjukdom så kan man känna sig rejält sjuk, då behöver man vila för att orka. Ibland behöver man vara hemma från arbete/skola.
  9. Ät när det går. Ibland går det bättre att äta på kvällen halvt liggande i soffan. Gör då det, se bara till o inte sätta i halsen.
  10. Akupressur. punkten PC6 sitter tre fingrar ner på handledens insida mellan senorna. Massera eller köp seabands på apoteket.
  11. Akupunktur. Samma punkt som ovan. Många barnmorskor sätter akupunktur eller kan tipsa om någon som gör.
  12. Bikarbonat neutraliserar magsyra och lindrar. Tex mineralvatten eller mariekex innehåller bikarbonat.
  13. Mandlar, morötter, kex, salta pinnar, chips, citrusfrukt är andra exempel på mat kvinnor ofta uppger lindrar att småäta av.

Det kan kännas klent när du mår som värst. Men! Illamåendet beror på förändrade hormonnivåer när det graviditetsbevarande hormonet HCG ökar. Höga nivåer av hormonet HCG är ett tecken på en trygg och stark graviditet.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *