Naturlig smärtlindring

Dansa ut babyn

Såhär underbart såg det ut när Johanna Jonker (Monkey Jo) skulle åka in till förlossningen.

 

Som barnmorska säger jag TACK! vilken underbar fin inspiration.

Jag föreslår ofta för kvinnor jag bistår i födsel att vi kan sätta på musik och dansa. Allt som rör på höfterna är bra. Beroende på vart i födsloförloppet du är och vad du orkar kan vi variera. Du kan även sitta och gunga på en pilatesboll, stödja dig på ett gåbord eller krama din partner och dansa försiktigt. Ofta kan det kännas lättare att dansa i början av födsloarbetet, men jag har bistått kvinnor som har dansat under hela sin födsel och sedan valt att föda stående eller byta position först under krystfasen.

Musik, rörelse och dans har flera positiva effekter.

  1. Upprätt position ger dig lite extra hjälp av tyngdlagen
  2. Barnets rotationer ner i bäckenet kan hjälpas av att du rör på höfterna och byter position
  3. Upprätt position kan ge dig ett psykologiskt övertag, du är över smärtan, till skillnad från att ligga ner då det kan känna som du är under den
  4. Rörelse ökar blodcirkulationen. och främjar bra syretillförsel till dig och barnet.
  5. Ökad blodcirkulation kan verka smärtlindrande genom bättre bortförsel av sura restprodukter
  6. Rytmisk rörelse och musik kan öka ditt kroppsegna morfin, endorfinet
  7. Musik, Dans, Glädje, Närhet till din partner kan hjälpa ditt egna måbra-hormon, Oxytocin, som också ger goda värkar.
  8. Musik är en känd smärtlindrare och kan användas som stöd för avslappning, rörelse eller mentalt fokus.

Så glöm inte att packa ner favoritmusiken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *